Goed voorbereid de zomer in! 5 tips voor zorgverleners

2018-11-30T15:33:38+02:00 10 mei, 2018|

Ga je deze zomer lekker een maandje op vakantie? Als zelfstandig zorgverlener kun je je niet zomaar ziek melden bij je werkgever, en verwachten dat zij/hij vervanging voor je zoekt. Je bent samen met je team verantwoordelijk voor het voortzetten van de zorg, en het regelen van inval als je ziek bent of op vakantie gaat. Natúúrlijk kun je hierbij gebruik maken van het netwerk, zodat je precies welk inval-vlees je in de kuip hebt.

 

Om bewustzijn te creëren, en een complete chaos deze zomer te voorkomen, geven we graag 5 tips. Voor alle zelfstandige zorgverleners!

Tip 1: Overleg bijtijds met je collega’s

Werk je in een zelfsturend team bij één of meer zorgvragen? Bespreek dan op tijd wanneer je op vakantie bent. Vul samen het rooster in voor de maanden juni, juli, augustus én begin september. Zo zie je direct waar de gaten vallen, en kun je onderling misschien al een en ander opvangen.

 

Tip 2: Communiceer met cliënten

Als zorgverlener en zorgteam is het natuurlijk belangrijk om de kwaliteit én continuïteit van de zorg te waarborgen. Dit houdt ook in dat je met zo min mogelijk, vaste, gezichten een zorgvraag invult. Één van de voordelen van niet-gecontracteerde zorg is dat je helemaal zelf een team kan samenstellen en flexibel kan inzetten voor de cliënt. Desondanks komt het in de vakantie vaak voor dat er inval nodig is. Vallen er gaten in het rooster van een cliënt? Bespreek dit dan tijdig, en leg aan de cliënt uit wat zij of hij kan verwachten. Een voordeel van invallers uit het netwerk, is natuurlijk dat je een extra controle hebt op de bevoegdheid, bekwaamheid, en praktische kennis van de zorgverleners.

 

Tip 3: Neem je verantwoordelijkheid

Wees je ervan bewust dat je als zelfstandig zorgverlener 100% zelf verantwoordelijk bent voor het regelen van inval. Ga je dus een aantal weken achter elkaar op vakantie, waar je normaal veel uren in een week bij een cliënt werkt? Onderneem dan zelf actie om binnen of buiten het team vervanging te zoeken. Hiermee scoor je zeker punten bij je team.

 

Tip 4: Wees specifiek

Wanneer je een oproep plaatst voor inval, wees dan specifiek! Geef zo nauwkeurig mogelijk aan op welke dagen en tijden de zorg nodig is, en welke vaardigheden verwacht worden. Zo kunnen andere zorgverleners gericht reageren, en ben je minder tijd kwijt in onnodig geregel.

 

Tip 5: Trek op tijd aan de bel

Lukt het niet met inval regelen? En kunnen de dagen niet binnen het zorgteam worden opgevangen? Vraag dan op tijd om hulp! Je kunt ons natuurlijk altijd bellen, maar denk ook eens aan een collega waar je vaak mee werkt. Misschien kunnen zij helpen. Blijf er niet mee zitten, en wacht zeker niet tot het laatste moment.

 

En tot slot: Vergeet niet te genieten van je vakantie!

 

 

 

Laat een reactie achter